Knäböj

Knäböj är en övning för främst nedre delen av kroppen. De muskler som aktiveras under övning är quadriceps, hamstrings, gluteus samt korsryggen. Även magen aktiveras till viss del.

Du behöver en skivstång och en knäböjsställning för att kunna utföra övningen. Justera höjden på din ställning så att du enkelt kan ta av stången. Ställ dig under stången med fötterna ungefär axelbrett. Låt stången vila mellan nedre traps och bakre axelmusklerna. Placera händerna förhållandevis brett isär på stången, håll ordentligt fast i det läget. Håll magen spänd och blicken fäst uppåt, lyft av stången och backa ett steg. Se till att du har en stabil hållning och att vikten är balanserad. Fortsätt att titta uppåt, spänn magmusklerna och svanka ryggen. Böj dig nedåt och böj på dina knän samtidigt. Sänk dig själv neråt tills dina ben är parallella med golvet. Skjut därefter vikten uppåt i en explosiv rörelse tills du befinner dig i stående ställning. Utför önskat antal repetitioner och ställ därefter tillbaka stången på ställning.

Det är mycket viktigt att vikten är balanserad eftersom svängning med tyngden kan orsaka allvarliga skador. Det är även viktigt att knäna pekar åt samma håll som tårna vid böjningen. Undvik att pressa samman knäna när du böjer, gör du det har du sannolikt mer vikt på stången än vad din kropp klarar.

Leave a Reply