Posts Tagged ‘armar’

Armhävningar

Posted in Uncategorized on augusti 31st, 2009 by admin – Be the first to comment

Armhävning är träning för överkroppen, företrädesvis bröstmuskulaturen, övre delen av magen samt överarmarna. Övningen utförs i horisontalt läge med handflator och tår på golvet. Övriga delar av kroppen ska inte ha kontakt med underlaget. Man häver upp kroppen tills armarna är raka och därefter sänker man sig åter mot underlaget.

Om du vill ha ökad belastning så kan du låta bli att gå hela vägen upp samt hela vägen ner. För att ytterligare öka belastningen så kan du göra armhävningarna med enbart fingrarna eller knogarna istället för med handflatan. Tänk dock på att det finns en förhöjd skaderisk när du utför övningen på detta sätt; risken finns att du bryter ett finger. Det går även att utföra en så kallad ensamarmhävning som görs med bara ena armen som stöd.

Om du vill ha minskad belastning så kan armhävningarna utföras med knä, varvid fötterna är lyfta, och händerna på underlaget. Detta kallas ofta lite elakt för ”tjej – armhävningar” .

Handledscurl

Posted in Uncategorized on augusti 31st, 2009 by admin – Be the first to comment

Handledscurl är en övning som aktiverer flexor – och extensormusklerna i underarmen. Sekundära muskler som aktiveras är olika flexormuskler i handleder och fingrar.

För att kunna utöva övningen behöver du ett par hantlar och en rak bänk. Sitt på en bänk med underarmarna vilande på låren. Håll hantlarna med handflatan pekande uppåt och handlederna hängandes över knäna. Lyft hantlarna mot dig i en curlande rörelse. Håll kontraktionen i ett par sekunder och sänk vikten till utgångsrörelse, underarmarna ska vara så bra utsträckta som möjligt. Repetera övningen önskat antal gånger, lämpligt kan vara 6-8 repetioner. Tänk på att ha kontroll över vikten och försök inte svinga den. Undvik halva repetioner.

De primära muskler som aktivera är flexor- och extensormusklerna i underarmen. Sekundära är olika flexormuskler i fingrarna och handleden.

Övningen ökar muskelstyrkan i underarmarna. Rekommenderas exempelvis för dig som är tennispelare